Persbericht: Suikerfeestmonitor

Labyrinth Onderzoek & Advies | Extenzio
Utrecht, maandag 20 juli 2015

Niet inspelen op extra uitgaven voor Suikerfeest: Ook in 2015 een gemiste kans voor de grote winkelketens.

Het overgrote deel van landelijke winkelketens en winkelcentra laat het Suikerfeest links liggen. Terwijl Labyrinth in 2013 nog een voorzichtige groei door in aandacht zag, een groei die zich in 2014 consolideerde, lijkt er in 2015 juist weer minder aandacht. Van de 110 bezochte winkels, besteden er ruim 10% aandacht aan het Suikerfeest.

Vandaag maakt Onderzoeks- en adviesbureau Labyrinth de eerste resultaten bekend van het onderzoek naar het al dan niet inspelen door grote winkelketens op het Suikerfeest, de Suikerfeestmonitor. Een korte samenvatting:

• Onderzoeksgebied: In de Nederlandse G4, Antwerpen én Gouda, zijn 110 winkels in kernwinkelcentra en wijkwinkelcentra onderzocht.
• Behalve de Albert Heijn, Hema, Primark, V&D, ICI Paris XL, Douglas en PLUS, besteden vrijwel geen van de grote ketens en grote winkels in de stadscentra en grote wijkwinkelcentra van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, qua marketing, reclame en of promotie zichtbaar aandacht aan de ramadan of het Suikerfeest.
• De groei van de afgelopen jaren zet niet door: ICI Paris XL is de enige nieuwkomer onder de ketens die speciale aandacht geeft. Ketens die voorgaande jaren groter uitpakten, besteden dit jaar helemaal geen aandacht meer aan het Suikerfeest.
• V&D besteedt net als andere jaren weer veruit het meeste aandacht aan het feest.
• De meeste grote ketens en winkeliers uit de G4 weten niet hoe zij op het Suikerfeest in kunnen spelen.
• Sommige winkeliers vinden het jammer dat hun hoofdkantoor, die het beleid bepaalt, niet stilstaat bij het Suikerfeest. Afhankelijk van hun locatie, zouden sommige filiaalhouders meer willen inspelen op het Suikerfeest. Bij sommige ketens besteedt het ene filiaal veel meer aandacht dan het andere filiaal.
• De meeste winkeliers staan niet stil bij het feit dat er meer wordt uitgegeven aan producten en kleding voor het Suikerfeest.
• Kleine, veelal etnische ondernemers, spelen wel in op het Suikerfeest, bijvoorbeeld via een speciaal assortiment (meer luxe producten), aanbiedingen en acties.
• Labyrinth bezocht dit jaar, net als vorig jaar ook Antwerpen.

Labyrinth heeft net als voorgaande jaren in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, en dit jaar ook in Antwerpen en Gouda, bij winkelcentra onderzocht of er door de grote winkelketens en centra iets aan marketing, reclame en of promotie werd gedaan met betrekking tot de ramadan en het Suikerfeest: de Suikerfeestmonitor. De onderzoekers analyseerden de winkels en spraken hun medewerkers.

Labyrinth moet hieruit wederom concluderen dat er in tegenstelling tot acties rondom Kerst, Pasen, Sinterklaas en bijvoorbeeld Valentijn, in de grote centra vrijwel nergens iets met het Suikerfeest gedaan is. Weer leek het bewustzijn van de commerciële kansen rondom ramadan en Suikerfeest af te nemen. Dit jaar viel het aantal extra acties echter nog verder tegen: sommige ketens die al meerdere jaren inspelen op het Suikerfeest, hebben zelfs een kleiner aangepast assortiment en minder promotie.

Daar waar de kleine, veelal etnische detailhandel hun assortiment speciaal aanpast en de dagen voor de ramadan de extra vraag soms bijna niet aankan, is er bij grote winkelcentra en supermarkten niets van de ramadan en het Suikerfeest te merken.

Vroom & Dreesman lijkt het meest trouw aan het Suikerfeest. Al jaren besteden de keten aandacht aan het feest en ook dit jaar is dat weer het geval. Zo paste het filiaal in Den Haag de aankleding aan, werden er setjes feestkleding en hoofddoekjes aangeboden en verkocht de patisserie afdeling Marokkaans gebak. De aandacht voor het Suikerfeest past in de nieuwe strategie van V&D, waarbij wordt ingespeeld op regionale producten voor lokale klanten.

Opvallend zijn de duidelijke verschillen per stad. Waar in de filialen van ICI Paris XL in de Utrechtse wijk Overvecht, in Den Haag Centrum en in het centrum van Antwerpen enige referentie naar het Suikerfeest ontbreekt, was het filiaal in Gouda juist een van de winkels die veruit het meest inspeelt op het feest. Er werden speciale geschenkverpakkingen samengesteld, waren Suikerfeest-aanbiedingen. Dit bleek bij navragen een initiatief van het filiaal zelf.

Hieronder enkele citaten van winkelmedewerkers als antwoord op de vraag waarom zij niets met het Suikerfeest hebben gedaan:

“Ik ken het feest helemaal niet.”
“Wij passen ons niet aan.”
“Geen idee, want het is eigenlijk wel een goed idee.”
“Dat weet ik niet dat zou je aan de grote baas moeten vragen.”
“Suikerfeest is geen nationale feestdag.”
“Dat weet ik niet. Maar wel een goed idee! Ik stel het even voor aan mijn werkgever.”
“Nee waarom zou dat moeten zijn? Het is ons feest niet.”
“Wij niet specifiek. Wij hebben nu sale tot wel 70%! Komt toch goed uit voor mensen die meedoen aan het Suikerfeest.”
“Weet ik niet, er komen genoeg moslims naar onze winkel.”

Achtergrondinformatie
Vrijdagavond 17 juli werd met het Suikerfeest (Aid el Fitr) het einde van de vastenmaand van de volgens het CBS circa 850.000 moslims in Nederland feestelijk afgesloten.

Moslims maken in totaal c.a. 6% van de Nederlandse bevolking uit. Ze wonen vooral in de grote steden. In Amsterdam is ca. 13% van de inwoners moslim, in Den Haag ca. 11,4% en in Rotterdam ca. 10%. In Friesland en Drenthe wonen de minste moslims.

Net als bij andere feesten is bij het Suikerfeest de traditie om bij elkaar op bezoek te gaan, lekker en veel te eten, nieuwe kleren, parfums en schoenen te kopen, cadeautjes te geven aan kinderen en zakaat (aalmoezen/giften) te geven aan de armen/hulpbehoevenden. Zoals autochtone Nederlanders rond Kerst massaal inkopen doen – nieuwe kleding kopen om zich op hun best te vertonen bij familie en vriendenbezoek – zo doen veel moslims dit rond het einde van de ramadan. In het Nederlandse straatbeeld is het feest altijd goed merkbaar door de vele mensen die in feestkleren buiten op straat flaneren en rondlopen en inkopen doen.

– Einde persbericht –

Niet voor publicatie:

Voor nadere informatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

Labyrinth Onderzoek & Advies
Drs. N. Rozema T 030 262 71 91 E mail.
I www.labyrinthonderzoek.nl