Persbericht: Suikerfeestmonitor

Afbeelding bij Persbericht: Suikerfeestmonitor

Niet inspelen op extra uitgaven voor Suikerfeest: Ook in 2016 een gemiste kans voor de grote winkelketens.

Het overgrote deel van landelijke winkelketens en winkelcentra laat het Suikerfeest links liggen. Terwijl Labyrinth in 2013 nog een voorzichtige groei door in aandacht zag, een groei die zich in 2014 consolideerde, lijkt er in 2016 net als in 2015 juist weer minder aandacht. Dit concludeert Labyrinth naar aanleiding van jaar jaarlijkse Suikerfeestmonitor. Van de 80 bezochte winkels, valt het aantal winkels dat aandacht aan het Suikerfeest besteedt op twee handen te tellen. Alhoewel een aantal winkels de afgelopen dagen wel aangaf nog aandacht eraan te gaan besteden, waren het aantal winkels waarbij speciale artikelen en/of promotie zichtbaar waren minder dan vorig jaar.

IMG_7835

Vandaag maakt onderzoeks- en adviesbureau Labyrinth de eerste resultaten bekend van het onderzoek naar het al dan niet inspelen door grote winkelketens op het Suikerfeest, de Suikerfeestmonitor.

Een korte samenvatting:

  • Onderzoeksgebied: In de Nederlandse G4, zijn 80 winkels in kernwinkelcentra en wijkwinkelcentra onderzocht.
  • Behalve de Albert Heijn en Lidl en winkels waar veel cadeaus gekocht worden als ICI Paris XL, Claire’s en Douglas, besteden vrijwel geen van de grote ketens en grote winkels in de stadscentra en grote wijkwinkelcentra van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, qua marketing, reclame en of promotie in de winkel zichtbaar aandacht aan de ramadan of het Suikerfeest. In gedrukt promotiemateriaal is hier en daar wel aandacht voor het feest.
  • De groei van de afgelopen jaren zet niet door: Ketens die voorgaande jaren groter uitpakten, besteden dit jaar helemaal geen aandacht meer aan het Suikerfeest. Alleen de supermarkten lijken in hun communicatie en aanbod meer aandacht aan het feest te besteden. Ze besteden niet alleen aandacht aan het Suikerfeest, maar passen hun folders dit jaar nog nadrukkelijker aan de ramadan aan.
  • Dit jaar lijken het vooral de winkels met cosmetica en cadeauartikelen te zijn die het meeste aandacht aan het feest besteden.
  • De meeste grote ketens en winkeliers uit de G4 weten niet hoe zij op het Suikerfeest in kunnen spelen, en zien niet in waarom ze dit zouden moeten doen.
  • Sommige winkeliers vinden het jammer dat hun hoofdkantoor, die het beleid bepaalt, niet stilstaat bij het Suikerfeest. Afhankelijk van hun locatie, zouden sommige filiaalhouders meer willen inspelen op het Suikerfeest. Bij sommige ketens besteedt het ene filiaal veel meer aandacht dan het andere filiaal.
  • De meeste winkeliers staan niet stil bij het feit dat er meer wordt uitgegeven aan producten en kleding voor het Suikerfeest.
  • Kleine, veelal etnische ondernemers, spelen wel in op het Suikerfeest, bijvoorbeeld via een speciaal assortiment (meer luxe producten), aanbiedingen en acties.

Labyrinth moet uit haar Suikerfeestmonitor wederom concluderen dat er in tegenstelling tot acties rondom Kerst, Pasen, Sinterklaas en bijvoorbeeld Valentijn, in de grote centra weinig met het Suikerfeest gedaan is. Weer leek het bewustzijn van de commerciële kansen rondom ramadan en Suikerfeest beperkt te zijn.

Alleen supermarkten lijken meer aandacht aan de ramadan te besteden. Wat opviel is dat een aantal winkels aangaf eerder wel aandacht aan het Suikerfeest te besteden, dit jaar vanwege tegenvallende inkomsten heeft besloten er geen aandacht aan te besteden. Dit terwijl kleine, veelal etnische detailhandel hun assortiment speciaal aanpast en de dagen voor de ramadan de extra vraag soms bijna niet aankan.
Hieronder enkele citaten van winkelmedewerkers als antwoord op de vraag waarom zij niets met het Suikerfeest hebben gedaan:

“We hebben kleding voor alle doelgroepen.”
“We hebben voor ieder wat wils, niet per se voor het Suikerfeest.”
“Nooit bij stil gestaan.”
“Daar heb ik nooit bij stilgestaan. Ik geef het door aan de filiaal manager.”
“Dat bepaald het hoofdkantoor.”
“Dit doen we alleen met kerst en oud en nieuw.”
“Dit jaar niet omdat het niet goed verkoopt.”

Achtergrondinformatie

Woensdag 6 juli wordt met het Suikerfeest (Aid el Fitr) het einde van de vastenmaand van de volgens het CBS circa 850.000 moslims in Nederland feestelijk afgesloten.

Moslims maken in totaal c.a. 6% van de Nederlandse bevolking uit. Ze wonen vooral in de grote steden. In Amsterdam is ca. 13% van de inwoners moslim, in Den Haag ca. 11,4% en in Rotterdam ca. 10%. In Friesland en Drenthe wonen de minste moslims.

Net als bij andere feesten is bij het Suikerfeest de traditie om bij elkaar op bezoek te gaan, lekker en veel te eten, nieuwe kleren, parfums en schoenen te kopen, cadeautjes te geven aan kinderen en zakaat (aalmoezen/giften) te geven aan de armen/hulpbehoevenden. Zoals autochtone Nederlanders rond Kerst massaal inkopen doen – nieuwe kleding kopen om zich op hun best te vertonen bij familie en vriendenbezoek – zo doen veel moslims dit rond het einde van de ramadan. In het Nederlandse straatbeeld is het feest altijd goed merkbaar door de vele mensen die in feestkleren buiten op straat flaneren en rondlopen en inkopen doen.

Meer informatie over de Suikerfeestmonitor? Neem gerust contact met ons op.