Welvarende gezinnen minder vaak naar binnenstad

Utrecht, 04 December 2009

 

Vooral koopkrachtige gezinnen met kinderen mijden het centrum. De Utrechtse binnenstad is met name het domein van studenten & kleine huishoudens.

 

Van alle bezoekers komt slechts 10% met de auto. De bezoekers die wèl komen geven een hoge waardering, 71% vindt het winkelaanbod goed. Maar tegelijk vindt 45% dat er teveel ketens zijn in de binnenstad en mijden veel consumenten de stad.

 

Risico’s
Vooral mobiele, welvarende huishoudens met kinderen in de regio komen maar mondjesmaat naar de binnenstad. Die gezinnen maken zo’n 42% uit van de regio, terwijl ze slechts 30% van de bezoekers uitmaken. De groep 18-35 jaar, vaak zonder auto, is juist sterk oververtegenwoordigd. Utrecht mist daardoor groepen "high spenders" uit de regio, constateren beide bureau’s.
"We zien nu dat de binnenstad risico’s loopt. Te veel koopkrachtige consumenten mijden het centrum. Die mobiele gezinnen waarderen de binnenstad wel, maar hen ontbreekt de tijd er regelmatig heen te gaan", aldus retail expert Eduard Plate. "Bovendien wijkt de consumentenvraag, de DNA, in Utrecht sterk af van gemiddeld Nederland. De vraag is of daar voldoende op wordt ingespeeld. Dat betekent dat het koopkrachtverlies nog groter kan worden". De situatie in andere binnensteden zou overigens wel eens vergelijkbaar kunnen zijn met Utrecht.

 

Functionele duurzaamheid
Conclusie: De binnenstad zal keuzes moeten maken. Indien men meer mobiele huishoudens wil aantrekken vraagt dat een betere bereikbaarheid. Naast landelijke formules zijn ook meer specifieke winkels en winkelgebieden nodig. Het moet minder uitwisselbaar zijn. "De functie van winkelgebieden verandert", aldus Plate, "En consumenten kiezen waar ze wel en waar ze niet gaan winkelen. Dat vraagt functionele duurzaamheid, waarbij centra kunnen inspelen op de lokale vraag en nieuwe retailtrends". Volgens Extenzio moet er meer aandacht komen voor de marktpositie van het centrum, het koopgedrag van consumenten en het ondersteunen van ondernemers.

 

Informatie
Extenzio is een retail advies bureau en doet onderzoek en projectmanagement. Het is onderdeel van Labyrinth Onderzoek en Platemarketing Advies. Cendris is specialist in directe communicatie.

 

zie ook: http://www.ezpress.eu/news/13284/Onderzoek_welvarende_gezinnen_mijden_binnenstad_Utrecht

 

http://www.cendris.nl/algemeen/servicemenu/pers/nieuwsberichten/nieuwsbericht/article/high-spenders-komen-niet-naar-binnenstad-utrecht.html

 

http://www.deweekkrant.nl/files/pdfarchief/SBU/20091216/SBU_SBU-1-05_091216_1.pdf

 

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/223419